Medio vorig jaar was ik weer eens jarig. En dan krijg je altijd weer de vraag: “Wat wil je voor je verjaardag?” Herkenbaar, niet? En zoals zo vaak wist ik niet zo veel te verzinnen. Dat werd dus even graven in mijn geheugen. Maar opeens wist ik het. Een sportmassage in het Tilburgse wellnesscentrum Spa Puur leek mij wel wat. Was er laatst nog geweest en dat deed mij goed.
Flexibel als een betonnen muur
De gever ging dan ook op pad om een massage te kopen. Dat ging helaas niet, maar ze kon wel een Vertroetelcheque van €25 kopen, die dan gebruikt kan worden om de massage mee te betalen. Tot zover nog niets vreemds.
Tot dat ik dit jaar de massage wilde boeken. Bleek het dat ze de spelregels ondertussen hadden aangepast. Een massage was voortaan alleen maar mogelijk in combinatie met een saunabezoek. Of ik nog eens zo’n €27 wilde bijbetalen. En daar had ik nou net geen zin in. Ik wilde alleen de massage!
Maar regel is regel en daar konden ze absoluut niet van afwijken. Helaas, het wellnesscentrum was zo ‘flexibel’ als een betonnen muur in het oplossen van een probleem dat ze zelf hadden gecreëerd. De cheque was nog onder andere voorwaarden verkocht.
Van Superpromoter naar Anti-Promoter
Dat heb ik ook duidelijk gemaakt aan de verschillende telefonistes. Maar geen beweging in de richting van een oplossing. En als ik een klacht wilde indienen, moest ik maar het formulier invullen op de website. Ik hield het voor gezien. Had er geen zin meer in. Voor mij was het plezier er vanaf.
De gulle gever heb ik geïnformeerd. Zij was nog furieuzer dan ik. En laat zij nu ook nog eens een frequente bezoeker zijn van Puur in Tilburg. Vaak met haar dochters en vriendinnen. Maar ook zij kon het hoofdkantoor niet op andere gedachten te brengen.
Zouden ze wel in de gaten hebben wat ze bereiken met deze starheid?
Deze dame komt hier nooit meer terug en haar dochters neemt ze voortaan ook mee naar een ander centrum. Zo’n 4-5 keer per jaar. Bovendien is zij ook nogal invloedrijk bij haar vriendinnengroep, die allemaal ook zeker 3-4 keer een saunabezoek hebben. En ik kan u vertellen: ze vertelt dit verhaal elke keer weer met veel passie op verjaardagen.
Per jaar gaat dat zeker om enkele duizenden euro’s die Puur gaat mislopen. En dat alleen maar vanwege een dispuut van €25.
Van een Superpromoter wist Puur in één klap een Anti-Promoter te maken. Zouden ze dat nu bedoelen met “Penny- wise, pound- foolish”?
Dave Wurms