Dokter Dave
Je hoeft niet ziek te zijn, om beter te worden. Dat was het thema van een aantal van mijn presentaties dit jaar. Helemaal als het personage “Dokter Dave’, compleet met witte jas en stethoscoop. Waarom? Gewoon om een statement te maken.
Elke organisatie kan namelijk verbeteren. Hoe goed of gezond ze ook al zijn. Wat je wel nodig hebt, is een aanzienlijke drive om steeds een beetje beter te willen worden. Echt willen; intrinsiek gemotiveerd. En dat hoeven niet altijd grote, innovatieve stappen te zijn. Begin klein; elke dag een stapje naar beter, betekent dat je na een jaar heel veel stapjes hebt gezet naar ‘beter’.
Maar het is wel van belang te weten of je iets wel of niet goed doet. En wat moet je verbeteren om je klanten nog beter te bedienen?.
Mijn drive komt oorspronkelijk uit de hotellerie. Ik heb het genoegen gehad om voor een aantal internationale hotelketens te mogen werken in Nederland en daarbuiten. Een typisch karaktertrek van echte horecadieren is, dat ze het mensen naar de zin willen maken. En als dat niet lukt, zullen ze alles uit de kast trekken om het toch te laten slagen.
Maar als je eerlijk bent, dat zit in iedere gemotiveerde medewerker, welke bedrijfstak dan ook. Je krijgt toch zelf ook een veel prettiger gevoel, wanneer jouw klanten het goed hebben bij je.
En hoe meer van dit soort klanten we hebben, hoe leuker we ons eigen werk (en ook ons leven) vinden. En hoe meer medewerkers het naar hun zin hebben, hoe leuker zij het voor de klanten kunnen maken. Buiten winnen is namelijk binnen beginnen. En zo zal het altijd zijn in deze wereld; enthousiaste medewerkers zorgen voor enthousiaste klanten en ook weer omgekeerd.
Zullen we er samen een betere wereld van maken? Met meer enthousiaste klanten?
Bel me gerust om te kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen.
Namens Focus Feedback,
Dave Wurms.