Robin Wessels van De Nederlandse Zorg Bemiddelaar
Robin Wessels van De Nederlandse Zorg Bemiddelaar
“Feedback is een geschenk. Het laat ons zien waar we als organisatie staan en hoe we ons beleid kunnen verbeteren”, vertelt Robin, drie jaar werkzaam als HR-manager bij De Nederlandse Zorg Bemiddelaar (DNZB). Ze voelt een grote verantwoordelijkheid voor de 100 medewerkers. Het kiezen voor Focus Feedback is een keuze voor transparantie en betrokkenheid.
Wat mooi is in hun aanpak is dat de enquêtes niet anoniem zijn. Dit zorgt voor directe en persoonlijke verbetering. “Wanneer iemand niet tevreden is, ondernemen we direct actie”, legt Robin uit. Het hoge responspercentage van 90% bewijst dat medewerkers zich veilig voelen om hun mening te delen.
Het jaarlijkse medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) is een deel van de HR-strategie van DNZB. Ze zetten Focus Feedback ook in bij het inwerktraject van nieuwe collega’s. Na de eerste werkmaand wordt er een korte enquête verstuurd naar de nieuwe collega. Zo weet DNZB waar iemand tegenaan loopt en waar ze nog ondersteuning kunnen bieden. Door deze betrokkenheid voelen medewerkers zich welkom en durven ze sneller en makkelijker problemen aan te kaarten, ook in de toekomst.
Een belangrijk feedbackmoment betrof de 24-uurs bereikbaarheidsdienst. Dit was een echte eyeopener. “We wisten dat niet iedereen hier positief over was, maar niet dat het zo’n impact had op het werkplezier”, zegt Robin. Deze feedback leidde tot een significante verandering in de organisatie: het oprichten van een gespecialiseerd team voor deze diensten.
Robin’s aanpak van persoonlijke terugkoppeling maakt indruk. Ze neemt de tijd om tientallen medewerkers te bellen voor een toelichting van hun feedback. “Een belangrijk onderdeel van feedback uitvragen is dat mensen zich daadwerkelijk gehoord voelen”, benadrukt ze. Er wordt zelfs in de wandelgangen gevraagd wanneer er weer een enquête uitgaat.
“We plaatsen de uitslagen van het onderzoek op ons intranet. Hier presenteren we de punten waar we mee aan de slag gaan. Van de vorderingen houden we collega’s uiteraard ook op de hoogte”, aldus Robin.
Voor de toekomst ziet Robin Focus Feedback als een blijvend onderdeel van de HR-strategie. Het helpt niet alleen bij het verbeteren van werknemerstevredenheid, maar geeft ook richting aan bedrijfsbeslissingen.
Met Focus Feedback blijft De Nederlandse Zorg Bemiddelaar zich inzetten voor een werkomgeving waar elke stem telt.
De Nederlandse Zorg Bemiddelaar (DNZB) is een toonaangevende bemiddelaar in de zorgsector. Ze verbinden zelfstandige zorgprofessionals met zorginstellingen. DNZB richt zich op het bieden van flexibele, betaalbare en gekwalificeerde zorgcapaciteit. Hun diensten zijn gericht op het oplossen van personeelstekorten, zoals zwangerschapsverlof of ziekteverzuim. De organisatie waardeert persoonlijk contact, dynamiek, servicegerichtheid en innovatie. Hun missie is om samen de zorg te verbeteren door de optimale match tussen vraag en aanbod in de zorg te realiseren.
Focus Feedback reikt ver: we hebben feedback gevraagd voor klanten in uiteenlopende branches en in verschillende talen. Lees hoe onze klanten hun eigen klanten en medewerkers enthousiast hebben gemaakt.