Klanttevredenheid in de automotive industrie podcast en open brief
Samen met Sydney Brouwer schreven we een open brief op LinkedIn. Naar aanleiding van die brief werd Dave uitgenodigd door Paul de Vries voor zijn podcast.
Waarom we hiermee aan de slag gingen?
We zien dat de automotive industrie regelmatig gebruik maakt al klanttevredenheidsmetingen. Super goed! Echter kwam door een ervaring van Customer Experience collega Sydney Brouwer een volgens ons groot probleem weer eens aan het licht. Namelijk dat het gebruik van de klanttevredenheidsmetingen in veel gevallen verkeerd gaat.
In dit geval werd er na een servicebeurt een doosje pepermuntjes overhandigd met daarop de vraag: “Wilt u ons aanbevelen met een 10?”. En dan met een huilende smiley met daaronder de getallen 1-8 en een lachende smiley met daaronder de getallen 9-10.
Dit is maar een enkel voorbeeld, we zien regelmatig andere dingen voorbij komen, zoals acties voor betere cijfers:
- Met banners in de showroom,
- Met een kaartje of een brief die wordt verstuurd met een volledige uitleg wat er van de klant verwacht wordt.
- Met kortingen op een setje winterbanden of nieuwe ruitenwissers om maar een 10 te krijgen.
- Gewoon door het de verkoper te laten vragen; soms zelfs al met de toevoeging dat de bonus daarvan afhangt.