Zo creëer jij een team van betrokken ambassadeurs!
Eerder hebben we je verteld wat het belang is van medewerkersbetrokkenheid bij de Net Promoter Score. Nu willen we je graag handvatten bieden om de interne betrokkenheid van medewerkers te vergroten. Ontdek hoe je een team van enthousiaste interne ambassadeurs kunt creëren die samenwerken aan het versterken van klantloyaliteit en -enthousiasme!
- Om te beginnen is het belangrijk om bij je medewerkers bewustzijn en begrip te creëren. Zorg ervoor dat iedereen duidelijk heeft wat NPS inhoudt, hoe deze wordt gemeten en waarom enthousiaste klanten zo belangrijk zijn voor jouw organisatie. Organiseer bijvoorbeeld inspirerende sessies of interne communicatiecampagnes om het bewustzijn te vergroten.
- Probeer ook eens te investeren in de groei van je medewerkers door trainingen aan te bieden die volledig gericht zijn op de verbetering van klantrelaties, -enthousiasme en -loyaliteit. Deze trainingen kunnen je medewerkers helpen om nog beter te worden in hun vak en klanten nog beter te begrijpen.
- Door NPS in het dagelijks werk te integreren, moedig je medewerkers aan om klantgerichtheid en het streven naar verbetering op te nemen in hun dagelijkse taken en doelstellingen. Ze blijven gefocust en gemotiveerd om voortdurend bij te dragen aan nog meer loyale klanten.
- Betrek medewerkers bij het gehele NPS-proces. Dit doe je door ze aan te moedigen om ideeën en suggesties te delen. Het delen kan met regelmatige bijeenkomsten of workshops, waarin een groep medewerkers inzichten delen en gezamenlijk kunnen brainstormen over verbeteringen.
- Communiceer over de voortgang, resultaten, (behaalde) doelen en verbeterinitiatieven en houd medewerkers op de hoogte. Dit kan door ze toegang te geven tot NPS software, door regelmatig dashboards te delen of resultaten te presenteren via narrowcasting. Wist je dat er bij Focus Feedback geen limiet zit aan het aantal gebruikers? Je kunt ook rechten bepalen over wie wat kan inzien.
- Stel duidelijke doelen op, deel en bespreek ze. Formuleer realistische doelen op basis van NPS, het is verstandig om dit samen met je collega’s te doen, zodat jullie samen kunnen bepalen wat haalbaar is.
- Moedig de samenwerking tussen verschillende afdelingen aan. NPS is namelijk niet gericht op de inspanningen van één specifiek gedeelte van de organisatie. Moedig de samenwerking tussen verschillende teams en afdelingen aan om klantervaringen te verbeteren. Ook de schoonmaakploeg heeft effect op klanttevredenheid, zelfs als dit indirect gebeurt omdat zij zorgen voor een schone werkomgeving.
Door hier op in te spelen, zal je een team van enthousiaste interne ambassadeurs creëren die gezamenlijk werken aan het versterken van klantloyaliteit en -enthousiasme.