Wat doe je met positieve feedback?
Ontvangen feedback is fantastisch, maar wist je dat zowel de positieve als de negatieve feedback van onschatbare waarde is? Ook positieve feedback biedt mooie kansen. Enthousiaste en trouwe klanten zijn jouw geheime wapen om nieuwe klanten aan te trekken. Ze kennen jouw sterke punten al. Door deze feedback te verkennen, ontdek je hoe je je kunt onderscheiden en aan verwachtingen kunt blijven voldoen.
Laat je waardering blijken
Ten eerste is het essentieel om de mensen die jou feedback geven te bedanken. Ze nemen de tijd en moeite om een reactie achter te laten en helpen jou hiermee verder. Klanten vinden het geweldig om te weten dat hun feedback wordt gewaardeerd en gelezen. Stuur een hartelijk bedankje per e-mail of neem persoonlijk contact op en bedank ze voor hun beoordeling. Dit kan soms onverwacht mooie gesprekken opleveren!
Deel de vreugde
Het delen van positieve feedback heeft een enorme impact, zowel intern als extern. Intern kun je de NPS en geschreven feedback delen om medewerkers te inspireren en motiveren om continu een betere klantervaring te bieden. Door regelmatig feedback te delen zien medewerkers hoe goed ze presteren en blijven ze gemotiveerd om te groeien.
Daarnaast is het belangrijk om te beseffen dat we in een tijdperk leven waarin ervaringen van anderen steeds belangrijker worden. Potentiële klanten zoeken vaak naar reviews voordat ze beslissen om met iemand samen te werken of iets aan te schaffen. Via onze widget kun je eenvoudig klantfeedback delen op je website. Zo weten potentiële klanten direct wat ze aan jou hebben.
Geef een extra dosis aandacht
We weten allemaal dat het belangrijk is om te reageren op minder positieve feedback, maar waarom zouden we niet een stapje extra zetten voor onze positieve klanten? Door net dat beetje extra te geven vergroten we hun enthousiasme. Hierdoor blijven ze terugkomen en zullen ze jou sneller aanbevelen aan anderen.
Service recovery paradox
Dit fenomeen komt er eigenlijk op neer dat fouten maken mag! Het belangrijkste is dat je een fout hersteld, soms zelfs boven de verwachtingen van de klant. Klanten waarbij iets fout gaan, maar bij wie een probleem snel en adequaat wordt opgelost, zijn vaak zelfs tevredener met jouw service dan klanten waarbij alles in één keer goed is verlopen. Problemen die niet worden opgelost, kunnen aanzienlijke schade veroorzaken. Het vertrouwen gaat verloren en de klant gaat op zoek naar een alternatief.