We hebben al eerder het standpunt ingenomen dat bonussen ‘not the way to go’ zijn als je het aan ons vraagt. Maar wil jij jouw medewerkers toch belonen voor klanttevredenheidstaken, hoe doe je dat dan? Wij geven je 5 tips!
1) Surprise, surprise!
Er zijn mensen die zeggen dat ze niet van verrassingen houden, maar dat geloven wij bij Focus Feedback niet. Een verrassingsbeloning is toch altijd heel leuk! Of het nou een bloemetje, cadeaubon of een uurtje extra vrij is; wij zijn er gek op.
2) BELEEF! Alsof het je laatste dag is. Beleef alsof de morgen niet bestaahaaat!
Een beloning die iemand kan beleven in persoonlijke kring, dat maakt een blijvende indruk. Het warme gevoel is dan duurzaam. Je maakt je medewerkers en hun naasten misschien wel tot echte ambassadeurs van (werken aan klanttevredenheid voor) jouw organisatie.
3) Samen is beter dan alleen
Werken aan klanttevredenheid doe je samen, het is een team effort. Geniet dan ook samen van een beloning, bonus of extraatje. Dit versterkt ook nog eens het team gevoel.
4) Geven is soms leuker dan ontvangen
Waardering krijgen van een baas of manager is fijn, maar zij krijgen niet alles mee. Regelmatig zijn zij ook niet inhoudelijk op de hoogte van alles wat komt kijken bij jouw werkzaamheden. Waardering krijgen van directe collega’s kan dan erg waardevol zijn. Kun jij dat faciliteren in jouw organisatie?
5) Elke waardering is leuk
Eigenlijk is je waardering tonen in iedere relatie van hetzelfde belang. Je hoort ook graag van je ouder, partner of goede vriend dat ze blij met je zijn. Dat hoeft niet altijd gepaard te gaan met grote cadeaus.
Zit is een tip tussen die jij gaat toepassen? Of heb jij misschien nog andere waardevolle aanvullingen?